در مورد سند 2030 باید بگویم به شخصه چون ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم و معیار های ما همان معیارهای اسلام و قرآن است باید گفت که اکثر قسمت های سند 2030 با معیارهای اسلامی سازگار نیست.به عنوان مثال می توان در چند جنبه این مسائل را بررسی کرد.
1. در فرهنگ اسلامی ما، جهاد و شهادت و مقاومت در برابر ظلم و فساد و دفاع از ارزشها به عنوان یک اصل وجود دارد در حالی که در سند 2030 این فرهنگ به جنگ و خشونت طلبی شناخته شده است و باید کنار گذاشته شود.
2. در مسئله برابری جنسیتی که در سند 2030 آمده است باید قبول کرد که برابری زنان با مردان در تمامی زمینه ها از لحاظ عقلی منطقی نیست زیرا ساختار مردان با زنان متفاوت است (بحث بیشتر در این مقال نمیگنجد) باشد که در برخی زمینه ها باید برابری وجود داشته باشد. در این سند حجاب به عنوان محدودیت برای زنان شناخته شده است و در این سند آمده است که برابری در همه زمینه ها باید باشد در حالی که این موضوع کاملا خلاغ موازین اسلامی است.
3. در مورد فقر و عدالت مسائل خوبی در این سند مطرح شده است و تقریبا با معیارهای دین اسلام مطابقت دارد. هر چند که اگر مسئولان توصیه های اسلام را عمل کنند نیازی به اجرای سند 2030 در این زمینه هم نیست.
4. در زمینه فرهنگ هم باید گفت که چون به صورت بنیادی فرهنگ اسلامی با فرهنگ تنظیم کنندگان سند مغایرت دارد پس طبیعی است که فرهنگ پیشنهادشده در سند 2030 را نپذیریم.
5. اما در زمینه آموزش برخی مسائل به کودکان 9 تا 12 ساله که سرو صدای زیادی هم به پا کرد باید گفت که واقعا آموزش این گونه مسائل حتی در کشورهای غربی هم پذیرفته شده نیست چه برسد به کشورهای اسلامی.
در کل به نظر من این سند برای یک کشور اسلامی پذیرفته شده و مطلوب نیست و مسئولان آموزش و پرورش اگر به فکر توسعه آموزش و فرهنگ باشند می توانند همان برنامه های مصوب سند چشم انداز توسعه را که دیگر تقریبا فراموش شده است پیاده کنند.
در چایان اگر پرحرفی کردم معذرت می خواهم.
و من الله توفیق.
آفتاب مهتاب...ما را در سایت آفتاب مهتاب دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 26